ЛИСТ від 05.12.2003 р. N 1877/30320-2-2

МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНИЙ ДЕПАРТАМЕНТ ФІНАНСОВОГО МОНІТОРИНГУ

ЛИСТ

від 05.12.2003 р. N 1877/30320-2-2
Всеукраїнській молодіжній організації “Молодь проти корупції”01024, м. Київ, вул. Лютеранська, 27/29
Копія: народному депутату України Полііту А. А.

Щодо надання роз’яснення

Державний департамент фінансового моніторингу розглянув лист Всеукраїнської молодіжної організації “Молодь проти корупції” від 13.10.2003 N 56к-13/10 щодо надання роз’яснень до розпоряджень Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України “Про затвердження Положення про здійснення фінансового моніторингу фінансовими установами” (від 05.08.2003 N 25) та “Про затвердження порядку проведення перевірок з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом” (від 05.08.2003 N 26) та повідомляє.

Відповідно до статті 20 Закону України “Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг”, державне регулювання ринків фінансових послуг здійснюється:

щодо ринку банківських послуг – Національним банком України;

щодо ринків цінних паперів та похідних цінних паперів – Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку;

щодо інших ринків фінансових послуг – спеціально уповноваженим органом виконавчої влади у сфері регулювання ринків фінансових послуг.

Згідно із пунктом 1 статті 28 Закону України “Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг”, спеціально уповноважений орган виконавчої влади у сфері регулювання ринків фінансових послуг у межах своєї компетенції, зокрема, розробляє і затверджує нормативно-правові акти, обов’язкові до виконання центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, учасниками ринків фінансових послуг, їх об’єднаннями, контролює їх виконання.

Слід зазначити, що пунктом 2 Указу Президента України від 11.12.2002 N 1153/2002, спеціально уповноваженим органом виконавчої влади у сфері регулювання ринків фінансових послуг визначено Державну комісію з регулювання ринків фінансових послуг України (далі – Комісія).

З огляду на викладене, питання, порушені у листі Всеукраїнської молодіжної організації “Молодь проти корупції”, відносяться до компетенції Комісії, проте, Державний департамент фінансового моніторингу вважає за необхідне надати на них відповіді.

I. Щодо розпорядження Комісії від 05.08.2003 N 25 “Про затвердження Положення про здійснення фінансового моніторингу фінансовими установами” (далі – Положення).

Питання до пункту 2.1.4

“які конкретно дії зобов’язаний здійснити працівник підприємства у випадках перешкоджання керівником підприємства з повідомленні відповідно до пункту 2.1.4 положення 25?”

Відповідь

Згідно пункту 2.1.4 Положення встановлено, що у разі незгоди відповідального працівника з вказівками керівника установи щодо організації системи запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, та інших питань стосовно проведення фінансового моніторингу відповідальний працівник може повідомити про це Державний департамент фінансового моніторингу і Держфінпослуг з письмовим викладенням своїх заперечень.

“у який термін з моменту виникнення заперечень можуть бути надані заперечення відповідального працівника відповідно до пункту 2.1.4 положення 25?”

Відповідь

Нормативно-правовими актами не визначено термін, у який відповідальний працівник повинен звернутись до Державного департаменту фінансового моніторингу і Комісії, у разі незгоди відповідального працівника з вказівками керівника установи.

Проте, на думку Держфінмоніторингу, відповідальний працівник може звернутись у найкоротший термін, але не більше трьох робочих днів з моменту висловлення такої незгоди.

Питання до пункту 2.1.6

“як саме, за якими критеріями визначається “недоцільність” введення окремої посади відповідно до пункту 2.1.6 положення 25?”

Відповідь

Пунктом 2.1.3 Положення визначено, що з урахуванням особливостей організаційної структури установи може бути створено окремий структурний підрозділ з питань проведення фінансового моніторингу.

Тобто, особливості організаційної структури установи, є одним із основних “критеріїв” визначення доцільності введення в установі відокремлених підрозділів.

“які органи вправі визначати і контролювати “недоцільність” введення окремої посади відповідно до пункту 2.1.6?”

Відповідь

Згідно пункту 2.1.2 Положення відповідальний працівник є особою, на яку покладається координація діяльності з проведення установою заходів фінансового моніторингу. Відповідно до пункту 2.1.4, здійснюючи фінансовий моніторинг, відповідальний працівник у межах своєї компетенції самостійно приймає рішення.

У пункті 2.1.6 Положення визначено, що у разі наявності в установі відокремлених підрозділів за погодженням з відповідальним працівником установи призначається відповідальний працівник відокремленого підрозділу.

Тобто, відповідальний працівник установи має право визначати доцільність введення в установі відокремлених підрозділів з питань проведення фінансового моніторингу та, відповідно, введення окремої посади відповідального працівника відокремленого підрозділу.

Що стосується права контролю за дотриманням вимог вказаного Положення, то це право надано законодавством Комісії.

II. Щодо розпорядження Комісії від 05.08.2003 N 26 “Про затвердження порядку проведення перевірок з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом” (далі – Порядок).

Питання до пункту 2.1

“чи має право підприємство одержати від працівника Держфінпослуг засвідчену копію письмового доручення встановленої форми на проведення перевірки?

Чи зобов’язаний працівник Держфінпослуг надавати таку копію письмового доручення на проведення перевірки?”

Відповідь

Згідно пункту 2.1 Порядку, працівники Держфінпослуг проводять перевірки на підставі службового посвідчення та письмового доручення встановленої форми.

У пункті 3.1 Порядку визначено, що перед початком проведення перевірки особи, що її здійснюють, пред’являють керівнику установи, що перевіряється, або посадовій особі, яка його заміщає, письмове доручення на перевірку.

Тобто, нормативним актом не передбачено надання копії письмового доручення на проведення перевірки, підприємству, яке перевіряється.

Питання до пункту 2.7

“що саме розуміється під відсутністю установи за зазначеною у реєстрі адресою? Чи буде вважатись відсутністю перебування всього персоналу установи, що надає фінпослуги, у відпустці?”

Відповідь

Пунктом 2.7 Порядку встановлено, що у разі відсутності установи за вказаною в реєстрі адресою про це складається акт, який подається на розгляд особі, яка доручила провести перевірку. Тобто, факт відсутності установи по зазначеній у реєстрі адресі та обставини, при яких цей факт виявлено, будуть викладені в акті перевірки.

Поряд з цим, згідно з пунктом 7 розпорядження Комісії від 13.11.2003 N 120 “Про затвердження Порядку застосування Державною комісією з регулювання ринків фінансових послуг України штрафів за невиконання (неналежне виконання) вимог Закону України “Про запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом”, у разі незгоди з висновками, викладеними в акті перевірки, у триденний термін з дати порушення провадження справи про невиконання (неналежне виконання) Закону посадові особи фінансової установи або працівник, який відповідає за проведення фінансового моніторингу, мають право подати письмові заперечення (пояснення) разом із доказами, на яких вони ґрунтуються.

Питання до пункту 3.3

“чи встановлені обмеження в кількості необхідних копій і виписок документів відповідно до пункту 3.3 положення?”

Відповідь

Згідно пункту 3.3 Порядку особа, що здійснює перевірку, має право вимагати надання установами, що перевіряються, копій, виписок, витягів із відповідних документів, завірених підписом керівника установи або особи, яка його заміщає, та скріплених круглою печаткою, для приєднання їх до матеріалів перевірки.

Тобто, нормативними актами не встановлено обмежень щодо кількості копій і виписок відповідних документів, які вимагає перевіряючий.

Питання до пункту 3.3

“протягом якого саме терміну повинні бути виготовлені копії, виписки, витяги відповідно до пункту 3.3 положення?”

Відповідь

Згідно пункту 3.3 Порядку, особа, що здійснює перевірку, має право вимагати надання установами, що перевіряються, копій, виписок, витягів із відповідних документів, завірених підписом керівника установи або особи, яка його заміщає, та скріплених круглою печаткою, для приєднання їх до матеріалів перевірки.

Згідно пункту 2.4 Порядку доручення на проведення перевірок надаються на терміни, які забезпечують своєчасне та якісне проведення перевірок, але, як правило, не мають перевищувати 30 календарних днів.

При цьому, у пункті 2.5 Порядку передбачено, як виняток, у зв’язку з особливістю діяльності учасника ринку фінансових послуг, що перевіряється, та великими обсягами робіт терміни перевірки можуть бути продовжені Головою Держфінпослуг, а за його відсутності – виконуючим обов’язки Голови Держфінпослуг.

Тобто, з метою своєчасного та якісного проведення перевірки вимога перевіряючого повинна виконуватись у встановлені ним терміни, з урахуванням обсягів вказаних документів.

Перший заступник Міністра фінансів України -голова Державного департаменту фінансового моніторингу С. Г. Гуржій